Filosoferen met kinderen a.h.v. verhalen

Op 27 maart 2013, de verjaardag van mijn moeder, die 83 werd, ging ik naar Schiermonnikoog. Na een autorit en koude bootreis kwam ik aan op het kleine auto-arme eiland en meldde mij in het dorp bij Hotel van der Werf, waar een team van leerkrachten een studiedag hield. Om goed half twee begon ik aan de workshop ‘Filosoferen met kinderen’. Iedere leerkracht gaf zijn of haar eigen uitleg aan het verhaal ‘Uien’. Zo gaat dat ook met kinderen die een ruzie hebben gehad op het schoolplein. Of met ouders. Of met collega’s. Het was een bijzondere ervaring omdat verhalen je veilig leren om te reflecteren op jezelf. Ook liet ik hen een ander verhaal zelf afmaken. Dat leerde hen hoe zij betekenis geven aan het verhaal en het thema dat in het verhaal lag opgesloten.

De conclusie: filosoferen met kinderen aan de hand van verhalen is hét remedie tegen pesten.
Het bevordert goed gedrag en past bij elke methode voor sociale vaardigheden.

Kennismakingsworkshop (woensdag 13.30 – 16.30 uur)

Start met “Kennen wij elkaar?”
Een oefening om elkaar te leren (h)er-kennen

Wat zegt het (over) mij?
Gesprek over zelfreflectie, normen en waarden

Filosoferen met kinderen, hoe doe je dat?
Dialoog over de theorie: ‘Graven naar een hoger niveau’

(Korte pauze)

De kracht van het verhaal
Werkvorm ‘Vragen maken’

Hoe zou je willen dat het verder gaat?
Filosoferen over ‘betekenis geven’.

Ik wil graag meer informatie over hoe deze workshop in mijn school past.

[contact-form-7 id=”571″ title=”Contact”]

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *