Tien gouden tips om zo gauw mogelijk weer vergeten te worden

We netwerken er wat af, we ontmoeten tientallen mensen per week. We proberen daarbij een zo goed mogelijk indruk na te laten en ervoor te zorgen dat we zelf en onze boodschap wordt onthouden. Stel dat je dat nu niet wilt. Hoe maak je dan een uitwisbare indruk ?

Som zoveel mogelijk diensten of producten op
Het is wetenschappelijk aangetoond dat mensen met moeite meer dan drie dingen kunnen onthouden. Tenminste als ze in een drukke en lawaaiige omgeving naar je staan te luisteren of als je een gesprek voert, waarin de aandacht wel eens weg glipt. Zelfs als iemand mee schrijft wordt het lastig een lange opsomming bij te houden. Som er dus niet alleen meer dan drie op, maar doe het ook een beetje vlug. Rijtjes als boeien, binden en behouden, zijn uit den boze. Het gevolg van zo’n langere opsomming is dat er uiteindelijk niet één onthouden wordt, zelfs niet één van de eerste drie. Bovendien helpt zo’n lange lijst je zelf ook om wat weg te blijven van enige focus. Stel je voor! Focussen… wat blijft er dan van je veelzijdigheid over?

Wees zelf steeds aan het woord
Mensen zeggen later vaak “Ik herinner me nog dat ik het er met jou over heb gehad.” Ze herinneren zich dus hun eigen woorden. Logisch, want dat speelde zich af in hun eigen hoofd met hun beelden, associaties en gevoelens. Als je ze dus zo weinig mogelijk aan het woord laat door zelf steeds te praten, moeten ze alle moeite doen om jou bij te houden, daar zelf beelden of andere associaties bij te zoeken en dat lukt niet zo goed, dus vergeten ze het ook weer. Anderen vragen stellen en laten vertellen geeft natuurlijk de indruk dat je belangstelling voor ze hebt. Dat roept gevoelens van sympathie op en dat wordt onthouden.

Maak het zo ingewikkeld mogelijk
Voor jou is het allemaal helder en duidelijk. Je bent al jaren bezig met hetzelfde onderwerp, de oplossingsstrategie of de technische achtergronden van je product. Net als een schoolmeester kun je het op de automatische piloot vertellen omdat het al de zoveelste keer is. Dat geldt niet voor jouw luisteraar. Die hoort het voor de eerste keer en moet er nog helemaal in komen. Die gelegenheid geef je ‘m natuurlijk niet als je er geen vertaling in Jip & Janneke-taal van maakt. Stel je voor dat je het aan je grootmoeder of de 10-jarige dochter van een kennis zou moeten uitleggen. Dan valt al dat jargon weg en klinkt het niet meer zo belangrijk. Ingewikkeld houden dus.

Kom niet met iets verrassends
In ieder nieuw spotje van een grote verzekeraar denk je steeds ‘Waar gaat dit over? Waar leidt dit toe?’ En dan ineens, totaal onverwacht, zie je het spreekwoordelijke kleine hoekje waarin het ongeluk verscholen zit. Dat is verrassend en juist daardoor onthoud je het. Waarom wordt een mop onthouden? Waarom werkt een verhaal zo goed? Omdat mensen nieuwsgierig zijn, willen weten hoe het afloopt en de verrassing onthouden, die er in zit. Als je niet onthouden wil worden, wees dan oppervlakkig en doe vooral dingen die anderen wel verwachten. Wees een grijze muis tussen de grijze muizen. Trek een blauw streepjespak aan als je naar een netwerkbijeenkomst van bestuurders gaat.

Hou het vooral abstract
‘Ik doe iets in de marketing.’ Ja, dat blijft hangen. En als ze je vragen wát je dan doet antwoord je: ‘Van alles, hè. Zorgen dat de verkoop een beetje verbetert. Een stukje promotie, nog wat reclame. Beetje in de business blijven, hè.’ Want als je zou zeggen: ‘Ik heb laatst een MKB bedrijf geholpen dat aandrijfassen maakt voor scheepsbouwers. We hebben een strategie van aftersales opgezet, zodat hij contact houdt met zijn klanten,” dan ben je wel erg precies. Dan weet de ander meteen wat je concreet doet en zou zomaar een vertaalslag kunnen maken naar jouw dienstverlening voor zijn bedrijf. Dan komt ineens de vraag: ‘Zou je dan ook kunnen helpen met een verkoopstrategie voor medische producten?’ Da’s schrikken. Zo’n persoonlijke vertaalslag blijft in het geheugen hangen. Dus wees gewaarschuwd.

Voorkom dat mensen je geloven
Behalve vaag blijven over je producten, diensten en activiteiten helpt het ook erg om het wat aan te dikken. ‘Ik heb een schoolbestuur geholpen om uit de rode cijfers te komen, door ze eens stevig te wijzen op hun ineffectieve manier van communiceren.’ Dat gelooft natuurlijk niemand en hoewel ze nog even met je doorpraten, staan ze over je schouder al lang naar een nieuwe gesprekspartner uit te kijken. Wat veel geloofwaardiger overkomt is dat je vertelt over een gesprek met één van die bestuurders. Bijvoorbeeld dat je zei dat je er maar weinig van begreep en de man ineens door kreeg hoe moeilijk hij vaak kon uitleggen aan zijn medewerkers wat hij wilde. En dat jij toen antwoordde: “Maar daar help ik je dan toch mee.’ Pas op, want zo’n anekdote spreekt tot de verbeelding.

Laat anderen niet over jou vertellen
Doe dat zelf. Stel je voor dat je iemand een concrete, geloofwaardige anekdote hebt verteld, ook nog in begrijpelijke taal. Dan zou het zomaar kunnen dat deze persoon redelijk goed duidelijk heeft wat jij voor anderen kunt betekenen. Dan komt hij iemand tegen met een serieus probleem en helpt deze persoon door hem of haar naar jou door te verwijzen. Dat kun je gemakkelijk voorkomen door met een ingewikkeld verhaal veel over jezelf te vertellen en je eigen vaardigheden eens flink aan te dikken.

Vermijd iedere emotie
Emoties en indrukken worden niet onthouden, ze worden verankerd. Een simpele gebaar als van een hand op de schouder, de geur van appeltaart, een onderdrukte snik. We weten het nog precies. Het deel van de hersenen waar de herinnering het beste bewaard blijft is het deel dat geen woorden, logica of cijfers kent. Je weet nog exact hoe het rook bij oma in de keuken, je kunt nu nog het kindergevoel terughalen van toen je eerste huisdiertje dood ging. Maak dus bijvoorbeeld geen complimenten over iemands kleding of gedrag. Dat emotioneert en wordt dus onthouden. Iemand zou zo maar kunnen zeggen: ‘Je raakte me daar best wel mee.’

Praat alleen over werk
Ieder mens zit als een ying-yang symbool in elkaar. Enerzijds is hij of zij de functionaris die werk uitvoert en anderzijds is hij of zij ook maar gewoon een mens. Die twee rollen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Help je de manager van een bedrijf dan help je ook Klaas, Henk, Anita of Karlijn, die met al zijn of haar persoonlijkheidseigenschappen deze functie zo goed mogelijk probeert uit te voeren. En dat gaat best lastig als je vader ernstig ziek is of juist beter als je dochter net getrouwd is. Dat zijn mooie zaken om met elkaar over te praten. Het geeft een beeld van hoe je in het leven staat en wie je bent als mens. We volgen elkaar niet voor niets op Twitter. We zoeken herkenning en willen geloven dat we allemaal worstelen met dagelijkse problemen en blij kunnen worden van de simpelste dingen. Als we dat in elkaar herkennen hebben we een verbinding.

Ga geen verhaal vertellen
Dus ook geen voorbeelden of anekdotes. Alle tips hierboven zitten verborgen in het vertellen van een verhaal of een voorbeeld. Als je een verhaal vertelt, ben je wel erg concreet en eenvoudig. Het is één voorbeeld van een veel ruimer, ingewikkelder en abstracter begrip. Mensen kunnen er zelf betekenis aan geven en dus toepassen in hun eigen wereldbeeld. Een verhaal gaat niet over jou, maar over jou in een situatie met anderen. Het is geloofwaardig, want waar gebeurd. Een verhaal raakt op de emotie. We zien bij een verhaal beelden die we zelf gemaakt hebben. Een verhaal kun je onthouden. Het is niet voor niets dat iedereen in de westerse wereld het sprookje van Roodkapje kan vertellen. Jouw verhaal wordt onthouden en doorverteld. Wil je dat…?

Bron: Vrij naar De Plakfactor – Dan & Heath Chip

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *